Het sfeertje en het weertje

22 november 2018 - Taznakht, Marokko

Vandaag een lekker kort ritje naar Tazenakht. Zo'n plaatsje waarvoor de reisgids waarschuwt: Niet doen! Saai! Lelijk! Alleen blijven als je auto kapot is! Ofwel: een gewoon, typisch Marokkaans stadje zonder toeristische highlights. Veel volk op straat, veel herrie, veel leuke winkeltjes vol ouwe meuk, theetentjes, vage restaurantjes, leuke sfeer. Kortom: een prima plek om een half dagje rond te struinen! En morgen wellicht nog een half dagje, als de verwachte regen inderdaad komt. Dan gebruik ik dat maar om m'n baard eraf te laten sjassen en nog wat gaten in m'n binnenbanden op te sporen en te plakken met een hele kudde (rol van een halve meter) nieuw gekochte plakkertjes.

Dat het zo'n kort ritje was, heeft voor een deel te maken met die plakkertjes. Eergisteren had Marc zijn eerste 'duck', ofwel lekke fiep. Na meer dan 3 weken fietsen! Een uur later had ik er een. "De lekke banden show is begonnen!" opperde Marc. Profetische woorden! Gisteren allebei nog een Duck, maar dat was niks vergeleken bij het festijn gisteravond en vanochtend, op ons kampeerplekje. Zie verder de foto met al die banden: ik probeer daar NIET het logo van de olympische spelen na te maken! Anyway, hier op ons hotelkamertje hangt het ook vol met hele en halfgare banden.

Verder waren de afgelopen 3 dagen eigenlijk wel soepeltjes, zonder spannende dingen. Jammer voor jullie misschien, wel lekker voor ons. Lekker weertje, lekker sfeertje. Geen regen of sneeuw, geen hoge passen, geen hagelstormen, en geen afgeleefde dorpen waar kinderen om sigaretten bedelen. De sfeer is hier sowieso top: de mensen zijn echt heel hartelijk, duidelijk anders dan in het hooggebergte. Dat maakt het echt een stuk relaxter. In plaats van 'shit, weer zo'n dorp' is het 'Zullen we via het dorp gaan, da's veel leuker.'

Maar goed, morgen dus nog even die regen. De verwachting is dat de straalstroom daarna weer lekker Europa wordt ingeslingerd, zoals het hoort! Dat betekent voor hier: (nog) meer zon, en gaandeweg ook warmer. Lekker! We zitten nog wel even hoog (Anti-Atlas) dus dat mag wel. Bovendien ben ik mijn onvolprezen Indiase leren handschoenen ergens kwijtgeraakt, dus...

Tsja, verder eigenlijk weinig te melden. Bij Marc gaat van alles mis met z'n telefoon, en volgens hem komt dat doordat ik een roze stoeltje heb op m'n fiets. Dat soort dingen dus. Tijd om te stoppen! Zoals in elk feuilleton: er zit wel eens een minder spannende aflevering tussen. Wordt vervolgd!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja:
    23 november 2018
    Gelukkig weer een reisverhaal, zat er al op te wachten! Leuk om te lezen, lekker relaxed. En de prachtige foto’s natuurlijk. Geniet ervan!
  2. Inge Septer:
    23 november 2018
    Wat een geweldig stoeltje :-)
  3. Renate:
    24 november 2018
    Minder spannend maar niet minder boeiend om te lezen hoe jullie je tijd doorbrengen. En weer prachtige foto’s, tjonge, is Marokko mooi. Ik vraag me af hoe al die Marokkanen hier in Lombok het hier toch volhouden...
    Blijf schrijven, en wees er verzekerd van dat we je afgelopen weekend ontzettend misten!
  4. M.G. Reitsma:
    24 november 2018
    Hahaha minder spannend!maar weer heel leuk!!!ik geniet ervan Willem !en het geeft me het gevoel er bij te zijn!zo leuk geschreven!!😁
  5. Anja:
    24 november 2018
    Hier begint de VPRO morgen een serie over de Sahara. De eerste aflevering gaat over Mauritanië. Dus wij gaan eens kijken waar jullie naar toe gaan!
  6. Willem Hoffmans:
    24 november 2018
    Ha zusje! Leuk die serie. Laat maarff weten of Mauritanië gezellig is om heen te gaan, of dat we het beter kunnen skippen ;-)
  7. Ad Snelderwaard:
    24 november 2018
    Ik had uit eerdere afleveringen niet opgemaakt dat de mensen in het hooggebergte minder leuk zijn.
  8. Pim Brackenhoff:
    27 november 2018
    Wat mooi om zo meegenomen te worden in Marokko. Hoewel ik bij een paar foto's moest denken aan een geslaagde landing op Mars. En Willem, je begint uiterlijk steeds meer op een Marokkaan te lijken, mazzelaar!
  9. Astrid:
    Uhhhh waaróm een roze stoeltje? ☺
    Heb ik.iets gemist?
  10. Astrid:
    Uhhhh waaróm een roze stoeltje? ☺
    Heb ik.iets gemist?
  11. Willem Hoffmans:
    28 november 2018
    Dat roze stoeltje is om op te zitten.
  12. Willem Hoffmans:
    28 november 2018
    Astrid, ik heb ook zo'n ding dat jij hebt, waar je je matje in kan frommelen. Maar dat durf ik hier niet te gebruiken met al die akazia's en andere lekmakertjes