Yes! Hij gaat thee zetten!

24 november 2018 - Taliouine, Marokko

"Oh nee, hij gaat thee zetten.". Het is een zin uit één van de boeken van wereldfietser-schrijver Frank van Rijn, over een reis in Marokko. Als er in Marokko thee wordt gezet duurt dat lang, en Frank moest natuurlijk opschieten, nog 120km te gaan vandaag. Wij hadden vandaag het tegenovergestelde: na een stug en moeizaam begin van de dag (koud, de zon wou niet zo, het liep een beetje zeurderig omhoog, en er stond een puist wind (kwisvraag: was die mee of tegen?)) kwamen we in een dorpje aan. Natuurlijk, geen winkel. Een man begroette ons en bood een glas water aan. We dronken er beleefd van (eigenlijk meer behoefte aan iets warms) en toen we verder wilden werd er met gebaren duidelijk gemaakt dat we moesten blijven. En er kwam dus thee (whiskey Marocain) en even later ook heerlijk vers brood met olijfolie. Geweldige opkikker, precies wat zo'n moeizaam gestart dagje nodig had!

En ik had er 's morgens wel zin in, weer een dag on the road. Het was ook een beetje een kansloos plan gisteren: 's morgens regen, en 's Avonds ook. We zouden dan na de ochtendregen gaan fietsen, en dan ergens voor de avondregen de tenten opzetten. Maar 's morgens was Tazenakht al veranderd in één grote modderzooi, het was kil en er viel een mals regentje. Dus we waren er snel uit: lekker een dagje niks, iedereen weet tenslotte al dat we watjes zijn die alleen met mooi weer kamperen. Ik had nog wat banden te plakken (en een halve meter plakkertjes te scoren) en me een nieuwe babyface aan te meten. En een beetje rondstruinen in zo'n highlight-loos plaatsje is altijd leuk. Maar één zo'n dagje is dan ook wel weer zat.

Maar hij liep dus niet zo soepel vanochtend. En na de thee had ik weliswaar meer spirit, het bleef stug. Geen zon, koud en de hele dag die spijkerharde [kwisvraag]wind. Het landschap was aardig maar ook niet meer dan dat, het licht was ronduit lelijk (bewolkt en toch heiig), en ook smiddags moesten jas en handschoenen aan,  zelfs bergop [kwisvraag] die √π¢©%$|!e wind in! O ja, en ook vandaag waren er een paar afleveringen van de lekkefiepenshow.

En zo zijn we naar Taliouine geploeterd, de saffraanhoofdstad van Marokko. We kwamen in de schemering aan en hebben een ultra-basic hotelletje gepakt. Morgen de Anti-Atlas in, maar eerst uitslapen! Mijn achterband staat nog te twijfelen of ie nou lek is of niet, lamaar even, zien we morgen wel. Hopelijk zonnig dan! Volgens de verwachting wordt het vanaf nu elke dag 3 graden warmer. Maar ik ben al blij als er niet zo'n harde [kwisvraag]wind staat!