Vastlopers en uitglijers

16 november 2018 - Khenifra Province, Marokko

We zijn in Agoudim, een dorpje in de Hoge Atlas. Buiten is het ietwat guur, binnen snort de kachel tevreden, terwijl mijn kleren én fietstassen te drogen hangen. 100 Meter voordat we hier arriveerden maakte ik bij het oversteken van het laatste riviertje een enorme uitglijer, waardoor ik diagonaal gestrekt in het water lag. Alles zeiknat, maar voor zover ik het kan overzien doet alles het nog, de camera toont voorzichtig ook weer teken van leven.

De dag begon op een idyllisch en niet eens zó koud kampeerplekje, ver verwijderd van 'normale' wegen. Om er weg te komen moesten we eerstde fietsen tegen een mergelhelling opruwen, en een stuk door een lege rivier waden. En dat om op een soort stenen 'achtbaan' te komen. Anders kan ik het niet omschrijven. Een 'weg' die is aangelegd, ogenschijnlijk volkomen random door het landschap, zonder rekening te houden met reliëf, dus gewoon knalhard bergop en weer naar beneden. Die weg leek gisteren redelijk de goede kant op te gaan, maar na een uur ploeteren verdween ie ergens rechtop tegen een berghelling aan. Dat was voor ons het einde: te laat om nog terug te gaan, en toen hebben we de tenten uitgepakt.

Het was trouwens een erg mooie maar ook zware dag. Perfect weer in Midelt. Vol goede moed begonnen aan de pindakaasklim die ik al had verkend. Liep lekker, we wisten de pindakaas redelijk te omzeilen, tot op het punt waar ik eergisteren was omgedraaid. Daarna werd het slechter. Meer zut, en bij Marc liep ie al snel vast. Sowieso heeft Marc minder ruimte tissen zijn dragers en wielen dan ik, dus bij hem is ie eerder vol. Maar even later was ie bij mij ook vol, en dan ook goed vol! Alle bagage eraf, nen vervolgens een klont klei ter grootte van een grote baksteen weg zien te peuteren. En dan weer gaan. De Jaffer route: het was een avontuur! En dat eindigde dus bij die rare weg.

Vanochtend dus die achtbaan achterstevoren gedaan, en om weer op de gewone route te komen moesten we eerst nog ff lekker vastlopen in een paar dorpen en om een Stuwmeer hem dat op geen enkele kaart stond. Vervolgens kwamen we nog 3 Spaanse collega's tegen die ook hierheen wilden. Het laatste stukje (15 km ofzo) was lekker over asfalt langs de rivier omhoog. Een beetje gedegradeerd asfalt, dat wel. Een heel groot beetje gedegradeerd! Het eindigde in een helse ploeterpartij door geruishellingen, en tig keer de nogal wilde rivier door. Had dat Nederlandse stel 2 dagen geleden toch een punt toen ze vertelden dat er zoveel wegen in de Atlas onbegaanbaar zijn geworden (ik dacht toen 'jaja, zal wel'). Gelukkig ging alles goed en bleef alles droog. Tot die ene uitglijer ....

But anyway, we doen het nog dus we kunnen verder. Morgen richting Imilchil, daarna het dak van de tour (2900+ meter) en de Hoge Atlas uit. Op papier goed te doen, maar hoe het echt uitpakt??? We gaan hetzien!

1. De Sloot:
    16 november 2018
    Met het hoofd in de wolken en met de poten in de modder. Lekker bezig mannen! Veel plezier op de route naar Imilchil.
  2. Herman:
    16 november 2018
    Mooie foto’s. Fijn dat je ook kan zwemmen in de Atlas, Willem :-)
  3. Elke:
    16 november 2018
    Het is wel adembenemend mooi!
  4. Wadie:
    17 november 2018
    Na mijn Marokkaanse ontbijt (thee zonder suiker) in Den Haag, is dit verhaal het toetje. Die kant van Marokko en zo diepe kan ik alleen van de foto’s. Ik vindt het echt prachtig.
  5. Alex:
    17 november 2018
    Wat een helden! En wat een landschap!
  6. Anja:
    17 november 2018
    Wat een prachtige foto’s. En lekker afzien! 😄 zal de foto’s straks aan onze pa laten zien!
  7. Jos hoff mans:
    het gaat je goed pa
  8. Judith:
    Prachtige foto’s!!!
  9. Petra:
    17 november 2018
    Ik ben inmiddels ook aangehaakt, heb het adres van Romuald, gekregen. Ik ben gek op avontuurlijke reizen, vooral om over te lezen in een luie stoel :-).
    Leuk om te kunnen lezen wat jullie allemaal beleven.
  10. Huib Jan:
    28 november 2018
    Ja hoor jullie Atlasrit is prima te doen vanachter de werklaptop hier in Tiel!! Hier snort het kacheltje ook.
  11. Astrid:
    28 november 2018
    Wát een mooie foto's. En wat een avontuur. Gaaf hoor.