Fooi in het gemeentehuis

12 september 2022 - Marcillac-la-Croisille, Frankrijk

Op fietsvakantie met de tent in Frankrijk, buiten de maande juli en augustus. Wie beweert dat wel eens gedaan te hebben zonder een keer op een gesloten camping terecht te zijn gekomen, die liegt. Of je hebt je route dusdanig door stedelijke gebieden heen getrokken dat het wel heel lelijk moet zijn geweest.

Hadden we in La Bouleboule nog een luxe keuze uit zes campings, toen we gisteren doorreden tot Saignes, hadden we er slechts drie. Volgens mijn onvolprezen Archies Campings database tenminste. Moest kunnen, dachten we, dan mag d'r best eentje tegenvallen. Eerst Bellevue proberen, ofwel de Municipal. Weggemoffeld achter verlaten sportvelden en een trosje touringcars: leeg en verlaten. Het hek was wel open dus we konden d'r op. Het sanitair was met een cijferslot afgesloten, maar er was wel een buitenkraan die het deed.

Nou ja, toch maar optie 2 proberen: La Vigne. Een chambre d'hôtes met kampeerveld én zwembad. Stond overal aangegeven en te bereiken via een venijnig klimmetje vanuit het dorp. Boven gekomen: een paar ouwe huizen en veel weiland. Toch maar even vragen aan een oud vrouwtje. "Desolé", zei ze direct. We kwamen dus een paar jaar te laat. Jammer!

Optie drie dan? Volgens Archies ook een municipal, volgens Google niks. Het vrouwtje van zojuist wist wel dat ze bij archeologische opgravingen op die plek een tentharing hadden opgegraven van 600 jaar oud. Vermoedelijk was daar toen een camping ...

Anyway, terug naar Bellevue dan maar. Eerst even moed indrinken in het café. Terug bij Bellevue bleek er tóch iemand te zijn: Olivier, een sympathieke Fransman die in de stad woont en met mooi weer de Municipal opzoekt om daar tijdelijk te wonen. Hij kende ook de cijfercode van het sanitair, en zei dat de camping officieel ook niet gesloten is en  dat je achteraf gewoon bij Mairie in het dorp kan afrekenen als je er gestaan hebt. En zo stonden we dus toch niet illegaal...

Vanochtend was het koud: het vroor dat het kraakte (zie foto's). Eerst even op café, de Mairie ging pas om 9 uur open. En daar ging het soepeltjes. Moet je bij de meeste campings namen, telefoonnummers en het hele Rataplan invullen, hier hoefden we alleen af te rekenen: €8,44 voor twee personen! Het viel me al eerder op: in Frankrijk heeft de hyperinflatie die de Lage landen overspoelt nog helegaar niet toegeslagen. Nadat Marc 10 euro had neergelegd en geen wisselgeld (zwaar muntgeld, da's te veel sjouwen) hoefde kreeg de beambte bijna een hartverzakking. Een fooi op het gemeentehuis, vast een unicum.

En nu zitten we weer 70 km verder. Vandaag was, na het kouderecord van vannacht, de heetste dag van de reis so far. Het was een pittig dagje, 160 graden temperatuurverschil in één dag is ook best veel. En dan moet je ook nog die Dordogne kloof tig keer in en uit. Nu, bijna 22:00 uur, is het nog loom warm, dus het zal vast niet weer zo hard gaan vriezen. De weersverwachting is een zootje: morgen een paar buitjes, of droog, en volgens de campingbaas zelfs storm. We zien het wel. Lekker onzeker, dat maakt het ook wel weer leuk. De gezondheid en de spirit is goed, dus we gaan er gewoon weer tegenaan!

À bientôt weer!
Guillaume et Marc

1. PK:
    12 september 2022
    160 graden temperatuurverschil?
    Overdrijver!
  2. Willem Hoffmans:
    13 september 2022
    Nou, ik heb zelfs nog onderdreven. Werkelijk temperatuurverschil was 162 graden.
  3. Leo den Biggelaar:
    13 september 2022
    Hoe de route is gepland weet ik niet, maar volgens mijn inschatting komen jullie vrij dicht i in de buurt waar wij nu zitten bij onze zoon Erik in zijn bedoening As Castagnes bij Montayral net ten zuiden van de Lot. Altijd welkom, neem ik aan. Ze zijn nu zelf aan het werk.
  4. Willem Hoffmans:
    13 september 2022
    Hoi Leo, wij steken de Lot een stuk oostelijker over, bij Vers, net oost van Cahors. Dus echt in de buurt komen we niet. Wel jammer!
  5. Ton:
    13 september 2022
    Leuk om weer je/jullie verhalen te lezen. Ook, omdat ikzelf net terug van een fietsvakantie, die overigens niet in de schaduw kan staan van jullie onderneming. Gefietst tot aan Metz. Iets herken ik wel. Het vervelende keienpad, venijnige klimmetjes, de hoosbui, koude avonden, verlaten campings, weinig Boulangers, en de geweldige Helinox kampeerstoeltjes. Bij jullie dus ook een beetje comfort. Zo blijft een fietsvakantie naast de grote vrijheid en de mooie landschappen altijd weer een feest. Maar mocht het tegenzitten: je weet toch dat fietsvervoer (regionaal) in Frankrijk gratis is.
  6. Herman:
    13 september 2022
    Een tentharing van 600 jaar oud... dat oude vrouwtje had gevoel voor humor. (Of het ligt aan jullie Frans.)
  7. Henri:
    Och slechts -128 C
  8. Leo den Biggelaar:
    13 september 2022
    Jammer Willem dat een rendez-vous er niet in zit. Ook Erik en Monique zagen het wel zitten. Vers is inderdaad 65 km oostelijk van Montayral. Overigens Vers ligt niet ver van Saint-Cirque-Lapopie, één van de mooiste plaatsjes van Frankrijk.